من و ما

یسری یاد داشت شخصی،

من و ما

یسری یاد داشت شخصی، نظرتون چیه؟

►►► بسم رب الحسین ◄◄◄
کمی ز بویه حسین بن عشق آورده / خبر ز کوی حسین بن عشق آورده
صلاح مملکت خویش، عاشقان دانند / که رو به سویه حسین بن عشق آورده

بنده این وبلاگ و ایجاد کردم، تا یسری مطالب خاص یا مطالبی که جدید یاد میگیرم و تجربه میکنم اینجا بذارم. شاید برای بقیه هم مفید باشه

►►► اللهم عجل الولیک الفرج ◄◄◄

طبقه بندی موضوعی
♣ آرشیـــــو ♣
آخرین نظرات
  • ۷ شهریور ۹۴، ۱۲:۳۳ - منتظر المهدی
    مذهبی
نویسنده

یک وبلاگ بهینه قسمت دوم

پنجشنبه, ۵ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۴۲ ق.ظ
 

نکاتی در مورد ظاهر وبلاگ

 

وبلاگ

 

یک وبلاگ چشم نواز و قشنگ کاربران را جذب خود میکند، و نتنها کاربر از تماشای وبلاگ شما خسته نمیشه بلکه ساعات بیشتری را صرف دیدن وبلاگ شما میکند، و همین طور دفعات بیشتری با وبلاگ شما میماند، ولی اگر به زیبایی وبلاگ و منظم بودن آن توجه نشود کاربران وبلاگتان میرن و پشت سرشون رو هم نگاه نمی کنند.

 

بریم سر اصل مطلب

 

1.  سعی کنید قالبی که انتخاب می کنید، قالبی ساده و در عین حال چشم نواز باشد :​

قالب های شلوغ کاربران را گیج میکنند، وقتی کاربری به وبلاگ شما سر میزند از وبلاگتون تاثیری را دریافت میکنند، پس باید در ظاهر وبلاگمون حواسمون به این تاثیر باشه، این تاثیر طی 5 ثانیه ی اول رخ میدهد بنابراین چیزهایی که برایتان مهم هست رو هم باید برجسته تر نشان دهید هم مقابل دید کاربر.

 

2. مطالب باید قابل خواندن باشند، پس در انتخاب رنگ‌ها دقت کنید:

در انتخاب رنگ دقت کنید، تنوع در رنگ ها را محدودتر کنید. هر چقدر هم مطالب جذابی داشته باشید اگر رنگ متن و پس زمینه باهم در تعادل نباشند برای خواننده ها به راحتی قابل خواندن نخواهد بود، مثلا فکرش و کنید رنگ متن سفید باشه و با پس زمینه ی زرد اون موقع دیگه حتی با ذره بین هم خوانده نمیشه. بهترین رنگ برای متن ها باید پس زمینه روشن و رنگ متن تیره باشد، مثلا پس زمینه ی سفید و متن سیاه. البته بالعکس هم میشود ولی چشم بیننده روز خسته میشه و خوانایی کمتری نسبت به قبلی دارد، پس در بهترین حالت رنگ پس زمینه باید روشن باشه و رنگ متن تیره.

3. هیچ وقت متن هاتون را justify (هم تراز) نکنید، این کار در متن های فارسی چون به مشکل بر میخوره و باعث کشیده شدن بعضی از کلمات میشه خوب نیست. برای کسایی که بینایی ضعیفی دارن آزار دهندست، همینطور چشم ببینده خسته میشه.

 

4. باور کنید اکثر کاربرا از اینکه از وبلاگتون برف بباره، بارون بیاد، قلب بریزه زمین، یه پروانه ی بزرگ وسط صفحه واسه خودش بچرخه و ... خوششون نمیاد، (مگه جنگله؟wink) یا علاقه ای به اینکه یه ساعت بزرگ وسط صفحتون باشه ندارن. پس بینندتون رو اذیت نکنید و با این کارها از دستشون ندید. آیتم های متحرک که بیشتر برای زیبایی وبلاگ ها استفاده میشه حواس خواننده رو پرت میکنه، حتی ممکنه مزاحم دیدن مطالب شما بشه.

(تو یک وبلاگی از بالای وبلاگ قطره ی آب میریخت پایین، بنده هم داشتم مطالب وبلاگ رو مطالعه میکردم بعدش خواستم رو یکی از دکمه های سایت کلیک کنم که بقیه ی مطلب و ببینم انقدر این قطره های آب مزاحم کلیک کردن من شدن که دیگه مجبور شدم از طریق کدها وارد لینک بشم حتی چند باری جاوااسکریپت مرورگرم و خاموش کردم، دیگه کلافم کرده بود حالا هم که وارد صفحه شدم با هزار تا بدبختی نمیتونستم متنش و بخونم از بس قطره های آّب میومدن جلوی نوشته. دیگه آخرش از اون وبلاگ اومدم بیرون و مطلبی که می خواستم از جای دیگه مطالعه کردم)

ایراد دیگه ای که این ابزار ها داره، باعث سنگینیه صفحه ی وبلاگتون میشه، این یعنی صفحه ی وبلاگتون دیر بارگزاری (به اصطلاح laod بخونید لُد)میشه.

 

5. پخش صدا و فیلم را به عهده ی خود کاربران بذارید

 تا حالا دیدید وارد وبلاگی میشید یدفعه یه موسیقی شروع به پخش کردن میکنه؟ حالا اگه صدای اسپیکرهای کامپیوتر بلند بلند باشه(رو آخره آخر) و بدتر اینکه شما در محل کار باشید یا در خانه همه خواب باشن چی میشه؟ نتیجش و میذارم بعهده خودتون، دیگه فکر کنم از اون به بعد اصلا زنده نباشید که بخواهید دوباره وبگردی کنید.

اگر قصد دارید داخل وبلاگتون صدا و فیلم قرار بدید، مراقب باشید به طور خودکار شروع به پخش کردن نکنن، پخش فیلم و صدا برای وبلاگ را به عهده ی کاربرانتون بذارید.

 

6. چقدر زمان لازمه تا صفحات وبلاگتون نمایش داده بشن؟

وقتی آدرس وبلاگتون رو میزنید، چقدر زمان طول میکشد تا وبلاگتون به طور کامل نمایان شود؟ شاید شما به اینترنت پر سرعت دسترسی داشته باشید و وبلاگ سریع بارگذاری بشه ولی در نظر داشته باشید که کاربرانی هستن که سرعت اینترنتشون کمه، باید طوری طراحی و کنترل کنید، که سایت برای تمامیه کاربران به شکل ایده عالی بارگذاری بشه.

 

6-1. همانطور که گفته شد، از ابزارهای غیر ضروری برای وبلاگتون استفاده نکنید

6-2. از تصاویر کمتری در صفحات وبلاگ استفاده کنید(ولی انقدرا هم سخت نگیرید، این و بذارید برای وبلاگهایی که سرعت بارگذاریشون واقعا کمه. ولی با این حال شما هم رعایت کنید) و حدالمقدور تا جایی که می توانید حجم تصاویر را کمتر کنید، وب سایت هایی هستن که به صورت آنلاین(به زبان فارسی برخط wink) این کار را برای شما انجام میدن مانند وبسایت (tinypng.com) این وبسایت برای تصاویر png,jpg (فرمت png. و jpg.) میباشد البته جدیدا از فرمت jpg پشتیبانی میکنه. کار کردن باهاش بسیار آسونه به این شکل که تصویر مورد نظر را وارد میکنید، و منتظر میشوید تا عملیات فشرده سازی را تمام کند، بعد میتونید تصویر جدید را دریافت کنید بدون افت کیفیت. جالبه بعضی تصاویر را هم میشه چندبار این عمل رو روش انجام داد(من تقریبا تا 35 دفعه هم انجام دادم هر دفعه هم حجم قابل توجهی ازش کم میشد)، می توانید از نرم افزارهای دیگه هم استفاده کنید مثل فتوشاپ

6-2. اگر میتوانید اصلا از فایل های فلش(تصاویر متحرک یا کلیپ های کوتاه فرمت swf) استفاده نکنید، نتنها رویه سرعت بارگذاری وبلاگتون تاثیر بسزایی داره بلکه ممکنه بعضی از کاربران قادر بدیدن این تصویر یا کلیپ نباشن.

 

7. استفاده از پیغام ها یا باز شدن پنجره های دیگر در وبلاگ

این پیام ها مانند پیام خوش آمدگویی و پیام خداحافظی و مانند آن فقط وقت بیننده را تلف میکند و باعث میشود وبلاگ شما در ذهنش مانند ایمیل های مزاحم (spam)نام گذاری کند !

 

8. سعی کنید آرشیو وبلاگتون رو پاک نکنید جایی هم قرار بدید که کاربر بتونه ببینه، هنوز کاربرایی هستن که بخواهند مطالب قبلیه وبلاگ شما را ببینند.

 

9. ممکن است بعضی از کاربران بخواهند به صورت پنهان و خصوصی برای شما پیغامی ارسال کنند.

خب مسلما قسمت نظرات جای مناسبی برای اینکار نیست، پس ایمیل یا یک راه برای ارتباط با شما برای کاربرانتون قرار بدید.

 

10.سعی کنید آدرس وبلاگتون طولانی نباشه، تا جایی هم که میتوانید از اعداد استفاده نکنید، اعداد در آدرس وبلاگ یا وبسایت به بعضی از کاربران حس نا امن بودن القاء می کنه. و همین طور آدرسی انتخاب کنید که براحتی در ذهن ثبت بشه

 

11. انتخاب فونت مناسب بسیار بسیار نکته ی مهمی است، این موضوع تمامیه نوشته های وبلاگتون رو در بر میگیره، پس از فونتی استفاده کنید که برای تمامی کاربران قابل خواندن باشه. استفاده از فونت های بزرگ باعث میشه کاربر مطالب وبلاگ شما را جدی نگیره(ممکنه فونت های بزرگ ترتیب قالب وبلاگتون رو هم بهم بریزه)

 

12.  شناسنامه ای از خودتون در وبلاگ شخصیتون قرار بدید، یه شناسنامه مختصر و کوچک درباره علایقتون می تواند خواننده را بیشتر با شما آشنا کند و خود این هم میتواند تاییدی بر مطالب وبلاگتون باشد.

 

13. در صورتی که مطالبتون مورد علاقه ی کاربران باشد، بد نیست لینک چند وبلاگ یا وب سایت دیگر را درون وبلاگتون قرار بدید، تا بیننده مراجع بیشتری در مورد مطلب مورد علاقش داشته باشد. (این کار تاثیر بسزایی بر رویه seo (بهینه سازی صفحات وب برای موتورهای جستجو) وبلاگتون داره.

لینک وبلاگِ، هم موضوعتان را سعی کنید قرار بدید، همین طور از تبادل لینک با وبلاگ ها و  وبسایت هایی که بازدید کننده ی پایینی دارن و یا برای موتور های جستجو معتبر نیستن جدا جدا جدا خودداری کنید)

 

و نکته آخری که الان به ذهنم میرسه

14. لینک هایی که خراب هستن و پاک کنید. (خراب هستن به این معنیست که اگر روی لینک کلیک کنید صفحه موردنشر باز نشه.)

معذرت می خوام اگر خیلی توضیح دادم، من باید همه رو میدیدم نه چند نفری که از این بحث سر در میارن.


یک وبلاگ بهینه قسمت اول

 

 

انتشار با ذکر منبع بلا مانع است : http://we-my.blog.ir/post/5

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی